Huuraanpassing 2024

Ieder jaar past Velison op 1 juli de huurprijzen aan. We volgen de regels van de overheid. Deze regels zijn er om te zorgen dat huren betaalbaar blijft, maar ook dat woningcorporaties hun werk kunnen doen. Binnen deze regels mogen woningcorporaties zelf nog keuzes maken. Hoeveel jouw huur omhoog gaat, hangt af van je huurcontract. 

Veel gevraagd over Jaarlijkse huurverhoging

Wanneer wordt de jaarlijkse huurverhoging doorgevoerd?

Algemeen

De huurverhoging wordt meestal jaarlijks per 1 juli doorgevoerd.

Wanneer krijg ik bericht over de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Je krijgt twee maanden voor de huurverhoging schriftelijk bericht van ons.

Ik ben het niet eens met de jaarlijkse huurverhoging. Kan ik bezwaar maken?

Algemeen

Ja, zie hiervoor de informatie in onze brief over de huurverhoging.

Hoe maak ik bezwaar tegen de huurverhoging?

Algemeen

Wil je bezwaar maken tegen de huurverhoging? Op de website van de Huurcommissie lees je wat je kunt doen als je het niet eens bent met de jaarlijkse huurverhoging.

Hoe wordt de hoogte van de jaarlijkse huurverhoging bepaald?

Algemeen

Hiervoor gelden de richtlijnen die de overheid jaarlijks bepaalt.

Mijn huur is door de huurverhoging boven de huurtoeslaggrens gestegen. Heb ik nog recht op huurtoeslag?

Algemeen

Wanneer je al huurtoeslag ontvangt, houd je het recht op huurtoeslag.

De gegevens waar jullie de jaarlijkse huurverhoging op hebben gebaseerd kloppen niet. Wat kan ik doen?

Algemeen

Je kunt dit bij ons melden, zie hiervoor de informatie in onze brief over de huurverhoging.

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf mijn huurtoeslag wijzigen bij de Belastingdienst?

Algemeen

Wij geven de huurverhoging door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst past je huurtoeslag aan. Wel raden wij je aan om te controleren of dit goed is verwerkt bij de Belastingdienst.

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf de hoogte van mijn huurbetaling aanpassen?

Algemeen

Wel als je zelf de huur overmaakt. Als je de huur betaalt via een betaallink of een automatische incasso, passen wij het bedrag aan.

Mijn puntentelling klopt niet. Wat nu?

Algemeen

Als je denkt dat de puntentelling niet klopt, kun je dit doen:

  1. Doe de huurprijscheck van de Huurcommissie.
  2. Stuur ons de uitslag van de huurprijscheck via het het contactformulier. Vermeld ook je naam, adres en telefoonnummer.
  3. Wij kijken of de punten kloppen. Als het nodig is passen wij het puntenoverzicht van je woning aan.