Marith bezoekt onze senioren

Na haar HBO-opleiding Toegepaste Gerontologie twijfelde Marith Schrik over een vervolgopleiding of werken. Ze koos voor een tussenoplossing: een traineeship Wonen bij Corparis. Dit betekent dat ze twee jaar lang bij verschillende corporaties ervaring opdoet en trainingen volgt. Zo is ze nu sinds een paar maanden bij Velison aan het werk. Als ze het traineeship bij Corparis heeft afgerond, is ze allround medewerker.

Seniorencheck

Marith: ‘Bij alle huurders van 75 jaar en ouder willen we tijdens een bezoek nagaan of de woning nog geschikt is, of dat er misschien aanpassingen nodig zijn zoals een wandbeugel om je aan vast te houden of een douchekrukje. We noemen dit seniorenchecks. We gaan uit van ongeveer 45 minuten per bezoek. In 2019 is een collega met de seniorenchecks begonnen. Door onder andere corona is het niet gelukt om bij iedereen langs te gaan. Ik maak het project nu af.’

Wat is de bedoeling?

Marith bekijkt per wijk welke bewoners 75 jaar of ouder zijn en in aanmerking komen voor een bezoek van haar. Vervolgens stuurt ze deze bewoners een brief waarin ze uitlegt wat de bedoeling is van haar bezoek. Ze geeft daarbij aan dat ze telefonisch contact opneemt voor een afspraak.

Niet alleen praktische zaken

Tijdens het huisbezoek maakt Marith een rondje door het huis en gaat ze met de bewoners in gesprek. Soms neemt ze Renzo Grimm, onze vakman, mee zodat hij met een technisch oog naar de woning kan kijken. Andere keren gaat ze alleen. Ze bespreekt niet alleen praktische zaken, maar brengt ook verschillende seniorenregelingen onder de aandacht zoals Wonenplus, waar huurders van Velison boven de 65 jaar een gratis basisabonnement voor hebben.

Toekomstplannen

In het gesprek verkent ze ook samen met de bewoners hun toekomstplannen. Zijn er verhuisplannen, bijvoorbeeld naar een seniorenwoning of een woonzorgwoning? Marith: ‘Ik wijs de bewoners ook op de regeling Ouder worden & prettig wonen, waarbij je met voorrang kunt verhuizen naar een (senioren)appartement of woning op de begane grond. Om hiervoor in aanmerking te komen, moeten bewoners wel zijn ingeschreven bij Mijn Woonservice. Dat is niet bij iedereen bekend. En er zijn nog wat criteria waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor deze regeling.’

Gezellig

Marith heeft al veel bezoeken afgelegd. ‘Ieder gesprek is maatwerk en het verloop is altijd anders. De ene keer is alles heel snel duidelijk, de andere keer duurt het wat langer. Meestal ervaren de bewoners de gesprekken als waardevol en verlopen ze gezellig. Vooral als ze ontdekken dat onze vakman Renzo zelf in de omgeving woont en er herinneringen boven komen.’

Duidelijke afspraken

Na het gesprek krijgen de bewoners, afhankelijk van wat er is besproken, een terugkoppeling. Bijvoorbeeld bij reparatieverzoeken of als er iets moet worden uitgezocht. Heeft een bewoner na het bezoek alsnog een vraag of een verzoek? Dan is het natuurlijk altijd mogelijk om Marith of een collega te bereiken om samen naar een oplossing te zoeken of om extra informatie te krijgen.