Projectleider sociaal Nicole van der Meulen: ‘Er is altijd een oplossing, al is dat soms best even puzzelen’

Wij maken veel woningen duurzamer. Inmiddels zijn 203 woningen klaar en is de verduurzaming van 231 woningen nu in uitvoering. De komende jaren zijn nog eens 730 woningen aan de beurt.

Met dak- en gevelisolatie, nieuwe kozijnen, goede ventilatie en zonnepanelen worden de woningen energiezuiniger en comfortabeler gemaakt. Voor huurders verbetert de kwaliteit van hun woning. De werkzaamheden zijn voor de huurders natuurlijk een ingrijpende gebeurtenis. Projectleider sociaal Nicole van der Meulen begeleidt huurders tijdens het project.

Een nieuw gezicht bij Velison Wonen, Nicole van der Meulen. Wat is jouw functie?

‘Ik ben projectleider sociaal, dit is een nieuwe functie. Tijdens een verduurzamingsproject ben ik de schakel tussen Velison Wonen, de bewoner en de aannemer. Het is een afwisselende baan. Je begeleidt en ondersteunt bewoners tijdens een verduurzamingsproject. Waarbij heldere communicatie, eigenaarschap en samenwerken belangrijk zijn.’

Hoe verloopt een verduurzamingsproject?

‘Bij alle verduurzamingsprojecten werken we samen met adviesbureau Atriensis en de aannemer. Alle communicatie aan de bewoners verloopt via Atriensis. Wanneer Velison woningen wil gaan verduurzamen, krijgen bewoners eerst een brief waarin we vertellen waarom we willen gaan verduurzamen. We leggen ook uit welke werkzaamheden we doen en hoe de woningen energiezuiniger en comfortabeler worden gemaakt. Vervolgens organiseren wij een bijeenkomst voor alle bewoners waarin we precies uitleggen wat er gaat gebeuren. De ene keer is dat bij ons op kantoor, soms in de wijk. Bewoners kunnen tijdens de bijeenkomst vragen stellen en wij horen wat zij belangrijk vinden.

De bewoners kennen natuurlijk hun eigen woning het beste. Als 70% van de bewoners akkoord gaat met de verduurzaming, we alle benodigde vergunningen hebben én we goedkeuring van onze raad van commissarissen hebben, dan gaan we door met het project. Voor de start van de werkzaamheden bezoekt de aannemer elke woning en kijkt of er maatwerk nodig is, omdat elke situatie verschilt. Tijdens de werkzaamheden blijven de bewoners als het kan in hun woning. Als je ervoor kiest om tijdelijk je huis te verlaten, bijvoorbeeld om op vakantie te gaan, zijn er contactmomenten om je sleutel af te geven.

Ook krijg je advies over wat je moet inpakken in de woning en hoe je het moet inpakken. Er zijn over het algemeen ongeveer 3 maanden nodig voor werkzaamheden buiten de woning en ongeveer 10 werkdagen in de woning. Mensen die thuis blijven, ervaren dit als intensief. Er zijn soms meerdere mensen tegelijk in de woning aan het werk. Het totale project is dan nog niet afgerond. Er gebeurt vaak ook nog van alles aan de gevel en op het dak.’

Waarom zou je als huurder meewerken aan een verduurzamingsproject?‘

Ik begrijp heel goed dat het verduurzamen van een woning niet zomaar iets is. Er komt nogal wat bij kijken. Daarom hebben we veel persoonlijk contact met bewoners, plannen we zorgvuldig en doen we ons best om de overlast te beperken.

Je krijgt er als bewoner een comfortabeler en energiezuiniger huis voor terug. En hoewel je extra gaat betalen als je zonnepanelen op het dak krijgt, bespaar je weer op je energierekening. En je draagt bij aan een beter milieu.’

Wat kun jij betekenen voor de huurders?

‘Vaak word ik ingeschakeld als er iets niet goed loopt. Ik ga samen met de bewoner op zoek naar oplossingen om het proces soepel te laten verlopen. Bijvoorbeeld bij de heer Al Zafiri. Hij woont in Duinwijk waar we 98 woningen verduurzamen. Deze meneer werkt veel ‘s nachts, waardoor hij overdag moet slapen. De werkzaamheden gebeuren juist overdag, en je kunt je voorstellen dat daar veel lawaai bij komt kijken. Daar zoek ik dan een oplossing voor.’

Waar kun jij het verschil maken?

‘Daar moet ik even over nadenken. Ik maak het verschil door maatwerk te leveren en persoonlijke aandacht te geven. Ik luister, stel vragen en onderzoek wat er echt speelt bij de bewoner. Pas als ik alle informatie boven water heb, ga ik samen met de bewoner op zoek naar een oplossing waarbij alle partijen tevreden zijn. Soms ligt een oplossing niet echt voor de hand en ben ik echt wel even aan het puzzelen. Ook als ik niet kan helpen, ben ik daar heel eerlijk in. Dat zorgt voor duidelijkheid en is voor iedereen fijn. Alle afspraken herhaal ik altijd nog een keer en leg alles schriftelijk vast. Dit voorkomt misverstanden. En ik zorg ervoor dat de afspraken worden nagekomen.’  

Wat maakt jouw werk zo leuk?

‘Geen dag is hetzelfde! Als ik zie dat mijn bijdrage een verbetering voor een bewoner oplevert, is het een reden om een stapje extra te zetten. Gelukkig doe ik dit niet alleen en ben ik onderdeel van het leuk team van collega’s binnen Velison.’

Wat vind jij belangrijk aan je werk?

 ‘Tijdens een verduurzamingsproject heb je tijdelijk heel intensief contact met bewoners. Uiteindelijk wil je graag dat mensen een fijn thuis hebben en er nog jaren kunnen blijven wonen. Hiermee draag ik direct bij aan de maatschappelijke opdracht die Velison heeft om woningen te verduurzamen. En laten we samen met de bewoners de regio IJmond een stukje mooier achter!’

Wanneer ga jij met een tevreden gevoel naar huis?

 ‘Als ik het toch weer voor elkaar heb gekregen dat een huurder een goed gevoel heeft over de oplossing die we samen hebben bedacht.’

Wat maakt Velison een fijne werkgever?

 ‘Velison is een kleine corporatie met korte lijnen. Dat maakt dat je snel kan schakelen en vaak praktisch te werk kan gaan. Mijn collega’s zijn betrokken en behulpzaam en er is een leuke werksfeer.’

‘Er gebeurt heel veel binnen een woningcorporatie en geen dag is hetzelfde!’

Lees meer over onze verduurzamingsprojecten